Размисли и страсти за „Дякон Левски“


Размисли и страсти за  „Дякон Левски“
05 Март 2015, Четвъртък


Каквито и да са отзивите, филм за Апостола трябваше да се заснеме


С всичките си недостатъци филмът на Максим Генчев „Дякон Левски“ изпълни основната си задача – да се гледа, коментира и пише за него.
В повечето случаи отзивите са отрицателни, пълни с гневни несъгласия, но скандалът постигна своето – „Дякон Левски“ ще събере впечатляваща зрителска аудитория, за каквато колегите на Генчев само могат да мечтаят.
Това означава, че рискът си е струвал.

Събираш пари от спонсори, сменяш двама от предполагаемите изпълнители на главната роля, разделяш се шумно с копродуцента си, стъкмяваш екип, който да изпълнява указанията ти, снимаш дръзко, напористо и самоуверено тричасова сага, раздухваш по медиите своята непукистка версия за историята ни и чакаш от лентата златоносния дъжд.
Филм за Левски трябваше да се заснеме.

Ние помним втория опит – този на Васил Гендов от 1933 г. не го броим, тъй като творбата му не е запазена – на Вили Цанков от 1971 г.
Десетсерийният опус  с Илия Добрев първоначално бе оплют и предизвика дипломатически скандал с  Турция заради шаржирания образ на Ибрахим ага, изигран с неподражаем блясък от Георги Калоянчев, после бе продаден на внушителен брой тв компании, предизвика фурор в Скандинавия и накрая започна да се излъчва в национален ефир почти ежегодно.

Шокът премина и днес го гледаме без естетически предразсъдъци като типичен тийнейджърски приключенски екшън.
Дали същият фокус няма да споходи и Максим Генчев?
Вярно, филмът му е  разточителен – 160 минути, с неравно – грапав ритъм, на моменти с нескопосен и самоцелен монтаж и нито една убедителна женска роля.

Но е заснет ефектно от Георги Георгиев – с патос, хъс и апломб.
Предизвиква патриотичен възторг и аплодисменти, като дори ни въздига да се чувстваме горди българи.
Ще кажете – защо по този груб начин – да адмирираме избиването на османлиите в забавен каданс или като чакаме поредния възглас – „Да живее България?“
И трябвало ли е да се копират постановъчните хватки от „Матрицата“ и „Спартак“?
В случая целта оправдава средствата.

Максим – Генчев – човекът – оркестър  режисира, учейки се в движение на принципа „проба – грешка – поправка“.
Неизбежно е да  няма гафове и самородни находки.
Истината е, че като цяло следва историческата хронология и поне не кара Апостола да мами митничарите с лъскави лъжици и да танцува степ върху вагоните, каквито „подвизи“ извършиха навремето Вили Цанков и  Илия Добрев.

Не отричам, че екранният Левски е експанзивен и цветист в словесния си изказ (Ах, тази финална псувня пред бесилото!), но пък е колоритен, витален, земен и жизнено правдив.
Определено Веселин Плачков е откритието на филма.
Той дава най – доброто от себе си, за да създаде силен и ярък образ на Апостола и като цяло успява.
Заслужават адмирации и Горан Гънчев – Димитър Общи, и Николай Сотиров, преобразил се като масона барон Бонър.

Самият Максим Генчев ни изненадва с майсторски пласираната епизодична изява на Мохарам бей.
Уви, запомнящ се женски персонаж  няма, но явно и режисьорската концепция е работила в посока създаването на въздействен мъжкарски филм, без лигавене и любовни вопли.
В рекапитулацията си не мога да определя категорично „Дякон Левски“ като  събитие или явление. Но не е и куриозен провал в киното ни.

Той е по – скоро огледало и лакмус на неговото моментно състояние с всичките му недъзи, комплекси, илюзии и качества.
Такова е родното филмопроизводство към 2015 година – харесва ли ни или не, е отделен въпрос.
И още нещо – отдавам дължимото на куража и самоотвержеността на Максим Генчев.

Ако бе тръгнал да търси държавно финансиране, да се съобразява с чиновнически авторитети и прочути капацитети, най – вероятно щеше да приключи проекта си с провал като Николай Рударов , който безкрайно много и силно желаеше да екранизира сценария на Радой Ралин „Аз съм Левски“, но така и не видя приживе реализиран своя най – амбициозен и съкровен замисъл.
А Генчев поне ни оставя филм.
След време, като се уталожат страстите, той ще бъде оценен адекватно  и ще заеме мястото си  в историята на родното киноизкуство.

Борислав Гърдев


В категории: Горещи новини , Трибуна

0
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки