Кой точно извърши Баташкото клане и защо се стигна до него


Кой точно извърши Баташкото клане и защо се стигна до него
Историческата църква-костница „Св. Неделя“ в Батак
20 Април 2017, Четвъртък


По време на Балканската война село Барутин се намира в пределите на Турция и е печално известно с това, че от него е палачът на Батак - Ахмед Барутанлията, водачът на башибозука, подложил на сеч селището



Автор: Д-р инж. Иван Симеонов

В спомените на дядо ми Димитър Шопов за войните през 1912 – 1918 г. значително място заемаше атаката на Баташката рота от “Железния” 27-ми Чепински полк срещу село Барутин. По време на Балканската война то се намира в пределите на Турция и е печално известно с това, че от него е палачът на Батак - Ахмед Барутанлията, водачът на башибозука, подложил на сеч селището.

Командирът на полка, в който е служил дядо ми, освен талантлив военен, се оказва изключителен психолог – дава правото на батачани да щурмуват селото. Те правят това с такъв устрем, че просто задължават и другите роти впоследствие да действуват като тях. Най-после, след 36 години, невинните жертви на Батак са отмъстени от техните потомци.

Но да се върнем на клането в Батак.

Да, то е извършено от башибозук (сбирщина от помаци, черкези, цигани и т.н.), използвайки в случая и коварство.


Убедили по-голямата част от защитниците да сложат оръжие срещу обещание за мирно решение на конфликта, а след това го нарушили и подложили населението на сеч.

Какво е положението в турската армия тогава. Болшинството от висшите командири (пашите) са европейци (французи, немци, поляци), приели исляма и турски имена. В резултат на това турската армия се стреми да действа по европейските стандарти – да не посяга на мирното население. А в Батак жертва на масовото клане е именно то.

В съседно Брацигово нещата се развиват по друг сценарий.

Ръководителят на въстаниците Васил Петлешков е образован за времето си, разбира и от военно дело. Организира перфектна отбрана. Първоначално срещу Брацигово действа башибозук, но неуспешно. Затова към градеца се отправя редовна войска.

Впечатлено от организираната отбрана, командването й предлага мирно решение при едно условие – ръководителят Васил Петлешков да се предаде. И търпеливо изчаква той да вземе решение.

Виждайки разположените топове по съседните височини, както и хилядите войници, чакащи сигнал за атака, Васил Петлешков разбира, че той и Брацигово нямат шанс. Гълта отрова и се предава. Но както се получава често в такива ситуации, отровата не действа.

Турците го подлагат на жестоки мъчения, горят го на клада, за да предаде другарите си. В полусъзнание той повтаря, че е сам, че други няма. Той е една от най-светлите фигури на Априлското въстание – подвигът му е равен с този на Левски и Ботев. Въпреки че не е забравен, личността му съвсем несправедливо е поставена на по-заден план. А с цената на собствения си живот той спасява родното Брацигово и другарите си.

Към Копривщица също настъпва редовна армия.

Условията са същите. Ръководителят Тодор Каблешков да се предаде.
Той междувременно бяга. Тогава проблемът се решава типично по ориенталски – срещу огромен паричен откуп, събран от първенците, градът оцелява.

Въпросът с мирното население не винаги се решава така в последвалата Руско-турска война. Но нима германците винаги са спазвали правилата при двете световни войни или пък съюзниците?!?

Паралелът показва, че турската армия общо взето се стреми да спазва правилата, но се намират башибозуци, които на “своя глава” вършат кланета, опожаряват селища, безчинстват в църкви. Погледнато формално това е така. Водачите на башибозука нямат писмена заповед от пашата за военни действия.

Но имат нещо не по-малко важно – одобрението и съгласието, както и уверението, че ще останат ненаказани. За добре въоръжената модерна турска армия не е никакъв проблем да смаже башибозука, който е и лошо организиран, при положение, че й се пречка и я дискредитира. Но тя не прави това, защото той й служи като своеобразен щит, върши мръсната работа и по този начин снема отговорността за извършеното от нея.

Да допуснем, че се получава така, защото армията е изпреварена от башибозука и това е

основната причина да се стигне до кланетата.

Защо, ако нещата стоят по този начин, ръководителите на башибозука (Ахмед Барутанлията в случая с Батак) не са изправени пред военен съд?! Звучи познато, тоталитарно.

Ленин също не е разписвал заповед за екзекуция на царя и семейството му. Но едва ли някой се съмнява, че такова сериозно решение е взето без той да бъде уведомен и да е дал устното си съгласие.

Тогавашните ръководители на

Европейските държави не могат да бъдат заблудени.

Когато зверствата в Батак, Перущица, Клисура, Панагюрище стават достояние на света, те свикват конференция за положението на народа в българските земи и отговорността за извършените зверства се стоварва върху Турция, а не върху безчинстващите башибозушки банди.

Дори и традиционните съюзници на Турция – Англия и Австро-Унгария са изумени от жестокостта на извършеното.

Да, клането в Батак е неоспорим факт.

Спомням си като дете с какъв трепет и страх влизах в малката църква. Следите от кръв стояха. Както и дупките в пръстения под, които жените са дълбали с нокти, за да търсят вода за обезумелите от жажда деца. Жестокостта е безгранична, още повече, че е проявена на свято място.

Точния брой на жертвите никой не знае.

Но като се имат предвид оцелелите – под 2000, загиналите в Батак са между 3 и 5 хиляди. В случая могат да се правят всякакви сметки, колкото и кощунствено да е това. Може да се твърди, че жертвите в църквата не са хиляди, а стотици, като се има предвид ограничената площ на сградата и двора.

По-малкия им брой в никакъв случай обаче не обезценява величината на престъплението и съпътстващата го отговорност. Защото става дума за беззащитни жени, деца, старци и духовници, потърсили спасение в храма. Все пак оставена е вратичка за спасение – приемане на исляма, което всички с цената на собствения си живот отхвърлят.

Кръвта на невинните не е пролята напразно.

Европа най-после чува гласа на поробена България, вижда героизма на нейните синове и жертвоготовността им в неравната битка. Само след по-малко от две години свободата, чакана от пет века, идва носена на щиковете на руси, румънци, фини и разбира се, в резултат на подвига на опълченците при Българските Термопили.

 

Те го казаха:

Из сведенията на Макгахан, описани в писмо, датирано от Пазарджик, 2 август 1876 г., което котленецът Петър Матеев определя в книгата си „Велики благодетели на българския народ“ като „писмото, което предизвика Руско-турската война“:

„Казаха ни, че 3000 души лежели само в черковния двор и ние не можехме да го не вярваме. Зрелището беше ужасно, толкова ужасно, че не можем го забрави през целия си живот.

Имаше накъдрени главички сред разлагащите се купища, смазани с тежки камъни, крачка не по-големи от пръстите ви, върху които месото беше твърде изсъхнало от жегата, преди да е могло да се разложи; ръчички на малки деца, протегнати като за помощ; деца, умъртвени още от ужаса на светналите саби и зверски зачервените очи на джелатите, които са ги издигали и слагали; моми умрели, плачейки с молба за пощада; майки, умрели, опитвайки се да запазят малките си със слабите си тела. Всички лежаха там, събрани на куп, гниещи в една отвратителна маса.

Всички сега мълчат. Няма сълзи, нито плачове, няма страхотни писъци, нито молби за милост. Жертвите гният по нивите, а жетварите – тук в гробищния двор.

Погледнахме в черквата... Грамадно количество от тела са били изгорени там и огорелите почернели остатъци, които изпълняха мястото до половината височина на сводовете, което ги правеше по-ниски и по-тъмни, лежаха там в разложение неописуемо.

Никога не съм си въобразявал нещо толкова грозно. Всички се отстранихме, потресени, едвам в свяст, от тази чумава къща, доволни, че можем да излезем пак на пътя“.

 



Църквата днес Спомен за баташкото клане Тази гледка не може да бъде мит картина на Антони Пиотровски от 1892 г., изобразяваща Баташкото клане. Национална галерия за чуждестранно изкуство, София Най-ранната снимка на храма след Априлското въстание, фотограф Д. Кавра, 1878 г.

В категории: Новини , История , Възраждане , Епопея на забравените

20
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
20
Ангел Николов, историк
31.05.2017 15:44:43
2
0
Башибузукът е използван и насъскван от официалната турска власт - етническият им състав е без значение - според турските закони има само два вида население: мюсулмани и немюсулмани.
19
Лъчезар Лазаров
24.04.2017 09:31:44
10
0
Убеден съм,че текстове, извадки, от писмото на Макгахан, на Уошбърн, а сигурно има и други подходящи трябва да се включат и изучават в учебниците по ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРИЯ, а не да се отрича еди признат и показан на целия тогавашен свят факт.Демонстрациите по отношение точността на описанието, не променят ни най-малко същността на събитието.
18
Бай Оня
23.04.2017 15:44:04
5
0
Дори и традиционните съюзници на Турция – Англия и Австро-Унгария са изумени от жестокостта на извършеното.....

Грешка, Австро-Унгария не е съюздник на Турция, но има антируска политика и поведение.
17
Ваня Цолова
21.04.2017 21:32:59
27
1
Много смели са били българските Мъже, а българската жена е била героиня, че по време на робство са раждали и кърмели и възпитавали рожбите си.
Много съм горда, че са се борили докрай!
16
пъчев
21.04.2017 19:12:01
14
1
затова касната османска империя е колос на глинени крака - защото не може да се справи с административното си управление и от велика сила 16-17 век става досада за всички през 19 в и реално отива в историята.
по принцип не може да си контролира териториите и там често се подвизават бандити.
затова и българия днес не е демокрация, защото по цялата верига на държавно управление и политически партии има нагаждачество, корупция, бъркотия. ако някой попита от циганина асан до министър председателя какви са принципите му ще получи отговор - асан не знае значението на думата. министър -
председателя ще се обади на меркел да я попита какъв отговор да даде /има една подробност - този днес е толкова глупав, че даже и няма да запомни какво го инструктират- ще поиска полуграмотната си пи-арка да го прочете - при лош превод от немски/. та и баташкото клане е подобен казус. жалко за героите......
15
Yakov
21.04.2017 06:24:34
21
2
"но се намират башибозуци, които на “своя глава” вършат кланета, опожаряват селища, безчинстват в църкви. Погледнато формално това е така. Водачите на башибозука нямат писмена заповед от пашата за военни действия."
Много добре написано и точно! Разбира се, че водещото при башибозука, циганите и потурнаците е било разграбване на населението и то с подкрепата на турската армия!!
14
Николай Георгиев
20.04.2017 18:20:46
16
9
Доста исторически неточности забелязах още в първите 3-4 абзаца.
1. Клането и погрома на Батак е извършено основно от помаци. Имало е включвания от други етноси, но жестокостта е проявена от помаците. Не знам откъде се появяват мнения, че помаците само гледали, след като те са били основната част от башибозука.
2. Петлешков е печен между два огъня, а не е горен на клада. Има огромна разлика.
3. В Копривщица изобщо не е имало искане Каблешков да се предаде, защото той вече не е бил в града. А че е бил затворен от местните, за да го предадат на турците, е вярно.
Не ми се чете до края, след като видях толкова много несъответствия до сега.
13
Костадин Костадинов
23.03.2017 13:37:18
11
0
Да, трагични са тези дни! Нека уточним - Ахмед ага Барутанлията е помак, а не турчин. Барутин е част от Източна Румелия и след Съединението през 1885 де юре е част от Княжество България. Това че Княжеството не налага своята власт над тази част от Родопите е само негова слабост.b
12
Бесен!
15.02.2015 19:48:12
35
3
Иване, МИТ и даже промит е мозъкът ти ..., кухоглавецо.
Историята се учи и анализира от сериозни източници, а не статиики в нета.
Както и да се изкривява итината, както и да се зове сега .. присъствие, владичество, потисничество, няма как да се скрият безчиствата, кланетата на малки деца и жени, изтребването на невръстни бебета като зайци, изнасилването на български девойки, насилственото потурчване и ред други знайни и незнайни зверства, извършвани от турците по време на вековното робство.
За да се стигне до такава нетърпимост и дотам, че България да се прероди силна и непреклонна, да строши ръждивите окови на тази впита в родината ни кръвопиеща пиявица Турция. Да бъде смачкана от подвига на българските опълченци, от проявените стоически героизъм, мъжество, жертвеготовност и патриотизма.
11
Генади Савов
03.10.2014 08:54:27
5
0
С изв.за неточноста в гр.Девин са живяли само.бълг.мохамедани,а не чисти турци през Април 1876 год.[bluescreen]
10
Генади Савов
19.09.2014 15:00:08
1
4
С изв.за неволн.писм.грешки-След тях в сечта се чете и Николай Хайтов е името.
9
Генади Савов
18.09.2014 11:56:56
6
2
Пропуснах да пиша,че турци от гр.Пещера са сякли българи в Батак.Теза на Николой Хайтов.
8
Генади Савов
18.09.2014 11:53:26
8
3
В клането в Батак са участвали и доста чисти турци от с.Нова махала,Фотен,Борино,гр.Девин.След тах в сечта над батачани се включили и бълг.мохамедани от с.Барутин,гр.Девин и някои Велинградси села.Имало е и доста бълг.мохамедани ,които не са клали нито един българин,но са гледали сечта.Николай Хайтов,Пламен Павлов-историк и Екатерина Пейчинова-директор на музея в Батак.
7
авторът
02.01.2014 10:52:34
10
4
Съжалявам, но съм израснал в него край, съвпадение на имената ни е, но никакъв мит не е
6
Иван
23.12.2013 13:39:00
5
51
Баташкото клане Е МИТ !!!
5
ivansimeonow
14.08.2012 10:54:00
5
5
Правилно, германците да пишат тяхната история. Ако смятат нашата за по интересна, тогава ние да пишем тяхната. В случая обаче смятам, че става дума за плоска провокация. Затова не е и добре обмислена. Руснаците клали турци, а Макгахан ги видял с очите си, преди да е станало факт. Какво да коментира човек, писания на анонимен , представил се като турчин?
4
13.08.2012 15:38:06
6
2
германските историци да избистрят тяхната история Герника, концлагери две войни.Преди да твърдите подобно нещо идете в батак ивижте, поговорете.Мислете преди да пишете, ако ре.уснаци са убили турци от райфна, то Макгахан е бил там преди руснаците. Смешно ижалко
3
турчин
12.08.2012 10:59:30
3
40
българската истори до ден днешен се пише по поръчка.убитите са турско население от раьона и от страна на руснаците са обявени за българи за да бъдат управдани действията им-казват го германски историци.
2
ivansimeonow
30.07.2012 10:24:07
12
1
Bсе пак героите от Батак получиха признание. А върховният героизъм е с цената на живота си да съхраниш вярата!
1
Горан
09.07.2012 17:17:58
10
1
Явно, по-интересно е да се коментира чалга, отколкото Батак!
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки