От началото на седмицата Лапидариумът в дунавския град е със свободен достъп
Автор: Десант
От този понеделник Лапидариумът зад Историческия музей в Русе отвори врати за свободно посещение. Любопитното е, че в помощ на екскурзоводите в него са стажанти от Професионалната гимназия по туризъм в дунавския град.
Лапидариумът предизвиква интереса на посетителите с разположените в него артефакти от различни епохи. В двора на музея могат да бъдат видени множество каменни надписи – посветителни, надгробни, милиарни колони, жертвеници. Така отвореното музейно пространство може да бъде определено като каменна летописна книга на русенския музей.
Сред посветителните надписи в Лапидариума се открояват два, които произхождат от светилището на Диана при с. Кошов. Първият е от времето на император Хадриан (117-138) и разказва за строителството на храма. Вторият споменава за възстановяването на храма по времето на император Гордиан III (238-244).
Групата на надгробните паметници е най-многобройната. Част от тях са изписани на латински език, а друга част на гръцки. Характерното при тях е, че започват с формулата D M (превежда се „На подземните божества“ (Dis Manibus).
Внимание заслужава надгробието на Аврелий Мукиан - войник в Първи Италийски легион, починал на 26-годишна възраст, когато се е обучавал за землемер. Това е единственото споменаване на длъжността менсор (землемер) на територията на днешна България. Надписът е открит в крепостта Тримамиум при с. Мечка, където вероятно е бил на служба Аврелий Мукиан.
Групата на милиарните колони включва няколко паметника от райпна на крепостите Ятрус (при с. Кривина), Сексагинта Приста и Тегра (при Мартен). Разполагали се на всяка римска миля и обозначавали разстоянието до най-близките пунктове, войсковата част, която ги е издигнала и по времето на кой император са направени.
Групата на жертвениците включва няколко паметника, разкрити от археолозите в крепостите Сексагинта Приста, Ятрус, Тримамиум и представляват олтари с посвещения към различни божества. Сред редките такива паметници може да се спомене един фрагментиран жертвеник с посвещение към бог Марс.
Османските паметници се обособяват в две големи групи – строителни и надгробни надписи. Тяхна обща черта е използването на арабско писмо. Строителните надписи са изключително разнообразни и се свързват с мерките на османската централна и местна власт за благоустройството на Русчук – строителство на мостове, крепостни стени, часовникова кула. В Лапидариума на музея са изложени и множество надгробия – мюсюлмански и християнски от XVIII-XIX в.