Походът на донаборниците

Фарът на нос Емине и днес е строго охраняван и недостъпен за туристите
28 Януари 2015, Сряда

На времето беше много популярен походът от връх Ком до нос Емине. Аз участвах в него през 1962 и 1963 г., когато бях ученик.

Автор: Йордан Василев

Той се провеждаше през лятото, обикновено през юли. За 25-26 дни се изминаваха 700 км.
През есента на 1963 г. у една група участници в него, предимно такива, на които предстоеше да влязат в казармата, се появи идеята да се направи зимен поход по същия маршрут. Почти всички бяхме родени през 1944 г. и затова ни наричаха връстници на свободата, затова така решихме да кръстим и нашето начинание – Походът на свободата.

Изпратихме покани на участници от летните походи. Сборният пункт беше в Берковица на 20 декември. Отзоваха се 67 души, главно от Берковица, София, Враца, но имаше и от други градове. На 21 декември се качихме до хижа „Ком“, където преспахме, а на другия ден стигнахме до връх Ком, откъдето започна походът. За да спазим обичая, си взехме по две камъчета, та когато стигнем до морето, едното да го хвърлим в него, а другото да остане за спомен.

Всички бяхме с грамадни раници, пълни с хранителни продукти, с привързани към тях спални чували и всеки със ски. Беше паднал хубав сняг, времето беше тихо, планината се снишаваше и както бяхме предвидили, на здрачаване стигнахме до хижа „Мургаш“. Разтворихме раниците, приготвихме си хубава вечеря пред бумтящия огън, преспахме на наровете и на разсъмване отново тръгнахме.

Изви се обаче силен вятър, който сериозно затрудни придвижването ни. Колоната се разкъса и често първите трябваше да спират, за да дочакат изоставащите. При това вятърът отвя снега по билото и се наложи да свалим ските и да се придвижваме без тях. Така, вместо да ни помагат, те увеличаха товара ни. Поради това не успяхме да стигнем до  набелязаната цел – хижа „Планински извори“, намираща се на 1855 м надморска височина, най на високо от другите в Стара планина.

Вечерта ни завари на открито. Слезнахме на завет в южния склон на Балкана, хапнахме, увихме се в спалните чували и някак си прекарахме нощта. До хижа „Планински извори“ стигнахме едва на обяд на следващия ден, като през цялото време се борехме с насрещния вятър. Решихме да останем там, да преспим и да възстановим силите си.
На сутрината 16 души казаха, че не могат да продължат. Останалите 49 поехме по маршрута. Вятърът стихна, слънцето проби облаците и пътят ни стана по-лек. Появи се обаче друго препятствие – билото се възвишаваше, а и беше затрупано с преспи сняг.

Сложихме ските, но вместо да се спускаме, едва пълзяхме с тях по нанагорнището.
Беше крайно изморително, още повече ни натежаха огромните раници на гърба. Колоната пак се разкъса и отново първите трябваше често да спират и да изчакват изоставащите. Графикът на придвижване изцяло се наруши. Бяхме предвидили да посрещнем Нова година в хижа „Руй“ над Карлово, но с това темпо нямаше да стигнем до нея на 31 декември.

Няколко нощи прекарахме в спалните чували на открито. За наша голяма изненада към 16 ч. на 31 декември забелязахме хижа „Руй“. Стигнахме до нея, а там имаше туристи от Карлово и Калофер. Изкарахме чудна новогодишна нощ и като се наспахме, решихме да останем там и на следващата нощ.
На 2 януари отново тръгнахме на път. Заваля силен сняг и видимостта се сведе до 3-4 метра. За да не изгубим посоката, се движехме по  билото. Забелязахме паметника на връх „Шипка“, спуснахме се до него и там си устроихме лагер. На сутринта още 17 души казаха, че са дотук, едни тръгнаха към Габрово, други – към Казанлък.

Останахме 32-ма, решени да стигнем до Черно море. Само че това не се оказа никак лесно. Вместо всяка вечер да стигаме до набелязаните хижи, ни се налагаше да нощуваме на открито в спалните чували. Критичната точка бе Дюлинският проход. Когато стигнахме до него, намиращото се там ханче се оказа затворено, а го бяхме определили като основен опорен пункт. Но беше още светло и когаго на превала се приближи автобус, го спряхме и 20 души от участниците в похода се качиха в него. Имаха късмет, че автобусът беше полупразен.

Останахме 12 души, решени на всяка цена да стигнем до нос Емине. Отпътувалите с автобуса ни оставиха раниците си, ние се натоварихме с по две и три и продължихме пътя си на изток. Когато оставаха около 20 км до морето, един от групата се подхлъзна, претърколи се в урвата и като го издърпахме от нея, се оказа със счупен крак. Направихме му шина, сглобихме носилка и на смени го занесохме до нос Емине. За наш късмет там заварихме лодка с рибари и те го транспортираха до Обзор.

Искахме да разгледаме фара, но се оказа, че той е строго охраняван и до него не се допускат външни лица. На другия ден – 14 януари, се качихме на автобуса за Бургас, а оттам с влака всеки се отправи към града, от който беше дошъл. Така завърши, както смятахме ние, първият зимен поход Ком-Емине, но той остана и последен. Впоследствие узнахме, че две години преди това е проведен друг зимен поход, който наистина е бил първият. Участниците в него обаче били опитни туристи, много добре екипирани, с водачи и са преспивали само в хижите и заслоните. Затова нашият поход всъщност е първият на ентусиастите.

Патриотичен календар

23 януари 1904 г. — Приет е Закон за университета, който преобразува Висшето училище в София в Български университет „Братя Евлоги и Христо Георгиеви от Карлово” (дн. Софийски университет „Св. Климент Охридски")

24 януари 1878 г. — Град Карнобат е освободен от турско робство

24 януари 1944 г. — Англо-американската авиация извършва бомбардировки върху Враца и селата Кунино (Врачанска област) и Беглеж (Плевенска област), при което загиват общо 124 души.

25 януари 1879 г. — Основана е Българска народна банка

25 януари 1935 г. — С указ на цар Борис III е създадено Българско национално радио

27 януари 1878 г. — Освободени са Добрич и Омуртаг

28 януари 1998 г. — Открита е първата отсечка на Софийското метро

29 януари 1765 г. — Софроний Врачански завършва в Котел първия препис на „История славянобългарска”

29 януари 1878 г. — Търговище и Кюстендил – последни на територията на Княжество България са освободени от турско робство

В категории: История , Горещи новини

Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки