Муфканица по Власовден


Муфканица по Власовден
Жените се надпреварват коя е направила по-вкусни изкушения
11 Февруари 2013, Понеделник


Колкото по-висок е огънят в този ден, толкова по-здрав ще бъде добитъкът

Автор: Веселина Николова

На 11 февруари православният християнски свят почита свещеномъченик Власи Севастийски, посечен заради вярата в Христа през 312 г. Тази дата е отбелязана в църковния календар още и като Власовден, а светията пък е известен като покровител на домашните животни. По нашите земи са познати няколко обреда, свързани със здравето на воловете, кравите и овцете. В днешно време обаче те се изпълняват само в две или три населени места.

Старите традиции

На този ден семейните жени ставали рано сутрин, пременяли се в най-хубавите си дрехи и така нагиздени като за сватба, започвали да месят тесто за два обредни хляба. Единият наричали на свети Влас, а другият - на света Петка, която също се почита на единайстия ден от най-късия месец.
Стопанките отнасяли питите в обора при воловете, прикаждали с кадилница, в която освен тамян имало и ситно стрито, изсъхнало сено, и казвали молитва до светиите. Хляба, опечен за свети Влас, разчупвали и давали на добитъка. От погачата на света Петка пък подавали на съседите.

Вярвало се е, че на този ден добичетата не трябва да се впрягат, тъй като ще се разболеят. Затова хората ги оставяли да си починат и ги отрупвали с грижи. Така правят и днес в пловдивските села Калояново, Дълго поле и Царимир.
В Калояново например първите данни за обредите, свързани с Власовден, са още от създаването на самото селище.

Как го правят днес?

Подготовката за празника започва още от предния ден (10 февруари), когато младите мъже започват да събират дърва и после да ги струпват на някое от кръстовищата в селото. Навремето ги взимали от гората, но днес повечето хора си носят дърва за огрев от домовете. На самия празник, още преди зазоряване, запалват огън и го поддържат, за да стане после хубава жарава. Понеже чакането е изморително, а времето през февруари обикновено е много студено, всеки мъж си носи и шише с домашно вино или ракия.

Покрай обредните пити пък, жените приготвят от останалото тесто кравайчета. Първото, извадено от пещта, слагат на главата на някое от добичетата в обора, а останалите събират в бохча за после, когато пийналите мъже ще имат нужда и да хапнат нещо.
Момичетата, родени в големия град, сигурно смъртно биха се разлютили на всеки, който би се осмелил да им извика мощно „Мууу“ зад гърба. Не и булките и момите от Калояново. Е, поне не и на празника. Защото на този ден невъзпитаното мучене се възприема като дружески поздрав, като знак на уважение и пожелание за здраве и плодовитост на животните в дома й. Точно от тук идва и името на ритуала, който местните наричат Муфканица.

Един от най-забавните моменти е този, в който двама мъже, застанали от двете страни на огъня, имитират бой на рогати добичета. Наградата за победителя е питка със сирене.  
„Жертвениците“ могат да бъдат и повече от един, особено ако участниците са много и са пръснати в различни махали.

С години се е утвърдило едно негласно съревнование между мъжете от махалите – кой огън ще бъде най-буен, ще издържи най-много време и най-дълго ще има хора около него. Жените пък се състезават коя ще изпече най-вкусна баница и питка.
Традиционното пожелание, което звучи навсякъде в Калояново през този ден, е: „Колкото по-висок е огънят, толкова повече здраве за добитъка“.

Когато пламъците на огнищата намалеят, децата се надпреварват да ги надскачат. Тогава започва най-веселата част на празника – хората и песните.
„Не всички са с музикален съпровод, но пък се пеят от сърце“, разказва Ани Бикирова, секретар на читалището в Калояново, и обяснява: „Всеотдайността и радостта на всички хора – и малки и големи, които се събират край огъня, за да спазят традицията, ни кара да се чувстваме горди. Всички се радваме, че успяваме да съхраним и опазим един толкова стар и обичан български обичай.“

В Калояново освен източноправославни, живеят и много западноправославни християни. Тази година два от най-големите им празници съвпадат. И така само ден след обредите за здраве на рогатия добитък, в селото ще има и карнавал на кукери.
„Тукашните кукери не са като традиционните и популярните в страната. Според местната традиция няма задължителни образи и всеки се маскира както намери за добре“, поясни още Бикирова.

Малко история

В периода VIII – V в. пр. Хр. земите около Калояново са населявани от тракийските племена койлалети и одриси. В близост до селото се намират едни от най-големите праисторически селища в региона - Камшикова могила и Чераджийска могила. 
Първите сведения за Калояново през Средновековието са от Петър Богдан Бакшич от Чипровец, Софийски архиепископ в периода 1646 – 1649 г. По време на османското владичество селото е носило името Селджиково (Селджикьой), на името на местния феодал Селджик.

Калояново е освободено от турско робство на 4 януари 1878 г. от кавалеристите на генерал Павел Карцов. Преименуването на Селджиково в съвременното Калояново става през 1934 г. Изборът на новото име е в чест на българския цар Калоян (неизв. - 1207).


А мъжете кой по-висок огън ще запали Празникът е обичан и от най-малките

В категории: Традиции , Горещи новини

0
Коментара по темата

Добавете коментар

Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Моля, въведете защитния код
Последно Публикувано
Горещи дискусии
Вестник Десант от 2009 Всички права запазени. Уеб дизайн, уеб програмиране, опитмизация за търсачки