Какво общо може да има между един непалски слон и видния възрожденски иконописец Захари Зограф? На пръв поглед – нищо.
Автор: Яна Славянска
Връзката е много индиректна наистина, но все пак съществува. И е осъществена от българския скулптор Михаил Симеонов. Той е автор на прословутия паметник на зографа пред музея в Самоков (сн. 1).
Същият бронзов монумент, който след емигрирането на твореца през 1966 г. в Града на голямата ябълка зад Океана, тутакси е свален от пиедестала и захвърлен в някакво хранилище. Цяло чудо е, че не е бил разфасован и предаден за скрап. Така изкарва в прахоляка настъпването на демокрацията, когато самоковските музейни работници го излъскват и го връщат към втори живот, поставяйки го отново в центъра на града.
Емигриралият в САЩ Симеонов по някое време отива в Африка, където с помощта на кенийското правителство упоява един мъжки слон и му прави отливка в цял ръст. В края на 90-те години на миналия век слонската скулптура е подарена от името на Кения, Намибия и Непал на ООН и е поставена пред централата на световната организация в самия център на Ню Йорк (сн. 2).
Българинът и тук успява да скандализира обществеността – този път с естествения размер на слонския полов орган. След дълго умуване как да се прикрият срамотиите на непалския гигант, най-сетне е решено около него плътно да бъдат засадени храсти, за да не се вижда анатомията му.